Konkurs jest przeprowadzany w 8 kategoriach:
Firmy chcące wziąć udział w przedsięwzięciu winny spełniać określone warunki wskazane w regulaminie. W przypadku tzw. kryteriów wspólnych dla wszystkich kategorii, firma musi:
Ponadto, uczestnik konkursu powinien spełniać dodatkowe kryteria, przypisane do kategorii. Firmy ubiegające się o wyróżnienie w kategorii debiut gospodarczy winny funkcjonować na rynku nie dłużej niż dwa lata. Z kolei kandydaci dążący do zdobycia nagrody w kategoriach: mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwo muszą spełniać kryteria określone przepisami ogólnymi, a więc:
Przedsiębiorcy starający się o laury w kategorii lider ekologii winni: spełniać normy ochrony środowiska przewidziane dla danego rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, w nowatorski sposób rozwiązywać problemy związane z recyklingiem odpadów, systematycznie zmniejszać szkodliwe oddziaływanie na środowisko oraz monitorować jego stan, wdrażać czyste technologie, a także redukować ilość wytwarzanych odpadów. Natomiast firma dążąca do wyróżnienia w kategorii eksporter powinna eksportować co najmniej 50% produkowanych przez siebie towarów (o wysokim stopniu przetworzenia) lub usług, a poprzez to tworzyć pozytywny wizerunek polskiej gospodarki poza granicami kraju.
Warunkami koniecznymi przy ubieganiu się o nagrodę w kategorii inwestor są: pełnienie przez uczestnika konkursu znaczącej roli w rozwoju Powiatu Gnieźnieńskiego, dokonanie w okresie ostatnich dwóch lat inwestycji kapitałowej lub produkcyjnej, bądź zakupu pakietu kontrolnego udziałów czy akcji lub innego przedsięwzięcia inwestycyjnego o charakterze infrastrukturalnym mającego na celu rozwój dotychczas funkcjonującej firmy, a także zwiększenie zakresu świadczonych usług lub produkowanych przez siebie wyrobów lub/i zwiększenie poziomu zatrudnienia w firmie w związku z dokonaną inwestycją.
Z kolei przedsiębiorstwa starające się o wyróżnienie w kategorii innowator winny wykazać się wprowadzeniem w okresie ostatnich 3 lat do praktyki przynajmniej jednej innowacji technologicznej, organizacyjnej lub marketingowej, prowadzeniem prac badawczo-rozwojowych czy osiągnięciami w dziedzinie innowacyjności: patentami, certyfikatami jakości, wyróżnieniami w podobnych konkursach, itp., a także korzystaniem z dotacji krajowych, unijnych lub innych międzynarodowych programów pomocowych, których efektem było zastąpienie dotychczasowych rozwiązań innymi, ulepszonymi.